Mi a csuda az a Radix-römi?
Egy játék mindazoknak, akiket összeköt az asztrológia szeretete.
A radix-römi egy igen élvezetes, mégis gondolkodást és kreativitást igénylő kártyajáték, amely az asztrológia szerelmeseinek kiváló időtöltés – mindemellett fejleszti az analógiás gondolkodást, és segít rögzíteni a horoszkópban az „összetartozó” elemeket, ezzel könnyíti a radix-ismeret elsajátítását is.
JÁTÉKSZABÁLY:
A radix-römit már ketten is játszhatják, de akár hatan is egy közös asztalhoz ülhetnek.
Csupán két pakknyi kártyára és egy tetszőlegesen kiválasztott horoszkóp-ábrára van szükség, és máris kezdődhet a felhőtlen szórakozással egybekötött tanulás.
Egy pakli tartalma:
- 12 db JEGY kártyalap
- 12 db HÁZ kártyalap
- 10 db BOLYGÓ kártyalap
- 1-1 LESZÁLLÓ és FELSZÁLLÓ HOLDCSOMÓPONT kártyalap
- 13 db FÉNYSZÖG kártyalap
A két összerakott pakkból az asztaltársaság minden tagja először lapot húz.
Akié a legkisebb értékű lap, ő lesz az osztó.
A lapok értéke a következőképpen alakul:
Az osztó megkeveri a két összerakott paklit. Az osztás és a játék az óramutató járásával ellentétes irányban történik.
Az első játékos 15 lapot kap, a többiek 14-et. A maradék lapokból álló halom a talon. Ennek a felső kártyáját az osztó felfelé fordítva a talon mellé teszi,- ez jelenti majd a lerakott/dobott lapok halmát.
A játék célja, hogy a nyertes – radix-állások vagy szettek asztalra helyezésével – lepakolja, vagyis “elfogyassza” a saját lapjait, és tegye ezt úgy, hogy közben nem könnyíti meg a többiek dolgát.
* * * * *
RADIX-ÁLLÁSOK SZERINTI LEPAKOLÁS
Néhány példa a radix-állások szerinti lepakolásra:
A lepakolásnál minimum három lapot kell letenni egyszerre,- de természetesen ez tovább is bővíthető, a fenti képlet alapján erre is nézzünk néhány példát:
Fontos szabály, hogy a radix-állások lepakolásánál a sorok NEM KEZDŐDHETNEK (de végződhetnek) Holdcsomóponttal – hiszen az nem sugárzó pont, tehát nem indít (csak befogad) fényszöget.
Szintén szabály, hogy a sorok NEM KEZDŐDHETNEK FÉNYSZÖGGEL, ÉS NEM VÉGZŐDHETNEK FÉNYSZÖGGEL VAGY JEGGYEL… tehát a lepakolt sor nem maradhat egyik oldalról sem „nyitott”,- sem lepakoláskor, sem a további bővítéskor.
***
Az aktuális radix alapján a bolygó-lapokat letehetjük a kozmikus uralmi láncolat szabályai szerint is. Nézzünk erre is egy példát a fenti képletből:
A kártyalapok nem csak radix-állások szerint pakolhatóak le, hanem bizonyos szettekben is. Például:
1. analógiás összetartozásuk szerint, (egy jegy + egy ház + egy bolygó) – értelemszerűen itt csak hármasával, mert minden darabjának stimmelnie kell egymáshoz, azaz:
2. illetve amelyiknél lehetséges, ott így is jó:
3. Szetteknek számítanak továbbá az azonos elemük, minőségük és polaritásuk szerint összegyűjtött lapok, – de egyben lerakni csak azonos objektumokat (vagy bolygókat, vagy jegyeket, vagy házakat) lehet.
vagy
4. és a házak egyéb szettjei is – (sarok, követő, hanyatló) – minimum hármasával játékban vannak:
vagy
5. Ezen kívül – minimum hármasával – lepakolhatóak szettként a bolygók jótékony és a kártékony kategóriában is. Ilyenkor a Merkúr az urának megfelelően sorolandó a jótékony vagy kártékony csoportba.
SZETTEK SZERINTI LEPAKOLÁS
Figyelem!
A szettek csak kiegészíthetőek a hiányzó darabokkal, de nem bővíthetőek tovább egy másik szettel, – illetve nem folytathatóak radix-állás szerint.
A JÁTÉK MENETE
A játékosok minden körben egy lapot húznak vagy a talonból, vagy – amennyiben szükségük van rá – a dobott lapok tetejéről. Ha a talon netán elfogy, a dobott lapokat az osztó újrakeveri, és azokat lefelé fordítja.
A játékos, miután húzott, ha tud szettet vagy radix-sort lepakolni, akkor most megteheti – de ez nem kötelező… lehet “kézben” is gyűjtögetni. Hogy gyorsabban fogyassza a saját lapjait, az “önerős” szettjei vagy sorai lepakolása után – a fenti szabályok figyelembevételével – mások korábbi kombóit is kiegészítheti (ragasztás), – vagy elvehet a mások által letett szettekből vagy sorokból (építés).
Építésnél fontos szabály, hogy a már lepakolt – megbontott – szett vagy radix-sor soha nem maradhat háromnál kevesebb lappal az asztalon!
A kör mindig akkor megy tovább, ha a játékos dobott egy lapot.
A menet akkor ér véget, amikor valakinek az összes lap elfogy a kezéből (azaz az utolsót is el tudja dobni, vagy le tudja ragasztani.
***
A radix-römi kulcsát a pontozás jelenti, – a játék célja, hogy minél kevesebb pontunk legyen, ezért az eredmény a következőképpen alakul:
- akinek a körben legelőször elfogy a lap a kezéből: 0 pont
- a többiek a kezükben maradt lapok össszeadott pontszámait kapják.
Amennyiben a nyertes “römivel” száll egy menetből ki, – vagyis egy körben pakolja le az összes lapját, – akkor a többiek büntetése a kézben maradt kártyák összértéke + 12 pont.
Egy parti, vagy játszma állhat meghatározott számú osztásból, vagy mehet bizonyos előre meghatározott pontszámig.
***
—————————————————————————————————————————————–